tisdag 6 oktober 2009

Min fina soffa!

Tänkte visa alla mina läsare (hej Mia!) några bilder på min soffa!
Det är en hel soffgrupp, 3+1+1, som jag köpte på en auktion i Hjo för 2 år sedan. Jag visste inget om den när jag köpte den, jag bara fastnade för den - jag hade inte sett något liknande innan. Faktiskt har jag inte sett något liknande sedan dess heller. Jag har sökt som en idiot men kan inte finna svar. Det kan lätt bli som en obsession att hitta fakta om nåt man har köpt!
Jag har inte sett soffan nånstans på nätet, det enda jag har hittat är en fåtölj som hade sålts på auktion. Jag frågade på Antikprat och det var väl där jag fick det konfirmerat att det är en Trensum, designad av Johannes Andersen. Min pappa hittade också lite fakta på furnitureindex.dk. Benställningen är likadan som på Andersens Capri som han designade för Trensum. Det som kanske skulle tala emot är att andra Trensum möbler som jag har läst om är märkta och det är ju inte denna alltså.
Läste mig också till att Trensum möbler användes mest i officiella sammanhang, därav avsaknaden av annonser och liknande i tidningar från den tiden.
Soffan är så fin! Tyvärr är den dock i ganska dåligt skick, stoppningen har liksom dött i dynorna. Har inte själv kollat upp hur mycket det skulle kosta att klä om, men har sett siffror på runt 10 - 12000:-.
Soffgruppen har stått i pappas garage sedan jag köpte den och den blir nog kvar där ett tag till...


Imorgon ska jag lägga ut bilder på den soffa som jag använder här hemma som jag har fått veta mer om idag!

Ikväll är det sista screentryckskursen. Om allt går enligt planerna ska vi snart kunna börja trycka i vår studio som vi har kommit över!

2 kommentarer:

HjoVisst sa...

Är inte 100% på att det är en Trensum ? Ser mer ut som en Folke Olsson. Finns en hel del om Trensum på denna länken :
http://disco2000-swe.blogspot.com/2010/01/soffornas-rolls-royce-trensums-tv-kvall.html

Hanna sa...

Hej och tack för din kommentar!

På furnitureindex.dk finns det bild på snurrfåtöljen och det står att det Johannes Andersen för Trensum som designat den.
https://ext.kb.dk/F/N2RFGG2IQK64VIPEGNLFABGCHUMF6NHIU5I4872QCLET82FTYX-01270?func=full-set-set&set_number=029004&set_entry=000008&format=999

Cheers!