fredag 2 oktober 2009

Fynd och måleri!

Jag var ju först på IKEA igår för att kolla på skrivbord, men jag hittade inget jag var nöjd med. Den där högblanka skivan hittade jag inte, jag antar att de har slutat med den. Men så kollade jag på andra skivor och de har en svart/brun som skulle kunna funka, men så är det så den lilla detaljen som kallas 'ben'. IKEA har verkligen inga snygga ben att använda - ganska illa faktiskt för att vara ett möbelvaruhus av deras storlek.
Så jakten på ett skrivbord går vidare!

Senare på dagen åkte jag och Amanda till Habo för att visitera Habo Second Hand - mitt absoluta favorit fyndställe! Vi hittade ett fantastiskt fint soffbord i teak. Designen är väldigt speciell och det syns på långa vägar att det inte är nån skit. Vi stod där en stund och dividerade, båda ville nämligen ha det även om jag tyckte att 400:- var lite för mycket för min stackars ekonomi att ta just nu. Så vi kom på det ultimata - vi köper det tillsammans! Vi fick åka hem till min bror och låna hans Volvo för att kunna ta med det hem till Jönköping. Jag ska ta en bild på det snart, just nu bor det hos Amanda.
Jag hittade även en stol som jag köpte till mig - en väldigt fin stol som visade sig heta Eva och kom från Hagafors Stolfabrik. Det är faktiskt lite roligt vad som hände sedan... När jag kom hem tänkte jag att jag skulle kolla igenom mina Allt i Hemmet som jag har från slutet av 50-talet. Så jag tog en i högen, gick och la mig och började bläddra. Sedan började jag se i kors och somnade nästan som jag alltid gör när jag ska läsa i sängen. Men jag tänkte: Nej, jag bläddrar några sidor till, sen sover jag.
Så vände jag blad - och där var de! (Bilden underst) De visades i samband med en artikel om "Vi sitter i köket" som verkade var ett nytt fenomen då. Lite kul!
Stolen nedan är min, den under i s/v är från en Allt i Hemmet (april 1957), från en stor Bra Bohag annons.




Idag var det fint väder så jag passade på att måla pinnstolen som jag skrev om igår. Det blev ganska bra! Men nu har jag några stackars insekters liv på mitt samvete, de trodde ju att min stol var en stor gul blomma! Puckon. Så jag fick stå och pilla bort vingar och små djur som hade fastnat i färgen. Imorgon får jag bättra på färgen på några ställen, men det gör jag nog inomhus! :)

X








Inga kommentarer: